loading...
رشته حقوق دانشجویان دانشگاه دشتستان
محمد اسلامیان بازدید : 398 یکشنبه 12 آبان 1392 نظرات (2)
نگاهی به وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات

امروزه به فور می بینم که افراد برای انجام معاملات اموال منقول(به طور کلی به اموالی گفته می شود که قابلیت نقل و انتقال داشته باشند مثل اتومبیل) و غیرمنقول (به طور کلی به اموالی گفته می شود که قابلیت نقل و انتقال نداشته باشند مثل آپارتمان، خانه و غیره) خود اقدام به معاملاتی در قالب وکالت بلاعزل می کنند؛بدون اینکه از مفاد قانونی، محاسن و پیامدها و مشکلات آن واقف باشند؛ لذا نگارنده را بر آن داشت که در این مقال به زبان ساده و اختصار به تعریف، ویژگی ها و پیامدهای این مقوله بپردازم . . .


      برای دانلود مقاله کلیک کنید 


                             نگاهی به وکالت بلاعزل و نقش آن در معاملات

 

حمید سلیمانی

         دانشجوی دکتری،مدرس دانشگاه وسردفتر اسناد رسمی                                              

امروزه به فور می بینم که افراد برای انجام معاملات اموال منقول(به طور کلی به اموالی گفته می شود که قابلیت نقل و انتقال داشته باشند مثل اتومبیل) و غیرمنقول (به طور کلی به اموالی گفته می شود که قابلیت نقل و انتقال نداشته باشند مثل آپارتمان، خانه و غیره) خود اقدام به معاملاتی در قالب وکالت بلاعزل می کنند؛بدون اینکه از مفاد قانونی، محاسن و پیامدها و مشکلات آن واقف باشند؛ لذا نگارنده را بر آن داشت که در این مقال به زبان ساده و اختصار به تعریف، ویژگی ها و پیامدهای این مقوله بپردازم.

مواد 656 تا 683 قانون مدنی ایران به تبیین احکام و ویژگی های عقد وکالت به عنوان یکی از عقود معینه اختصاص یافته است.عقد وکالت به موجب ماده 656 ق.م (قانون مدنی) عقدی است که یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید؛که طرفین آن موکل یعنی اذن دهنده و وکیل یعنی ماذون می باشد؛در تقسیم بندی عقود وقراردادها، عقد وکالت جزء عقود جایز به شمار می رود؛و به موجب ماده 186 ق.م، عقد جایز آن است که هریک از طرفین عقد، هر وقت که بخواهد می تواند آن را فسخ نماید.و در مقابل آن ،عقد لازم می باشد.(به موجب ماده 185 ق.م عقدی است که هیچ یک از طرفین معامله، حق فسخ آن را نداشته باشد مگر در موارد معینه یعنی با خیارات یا اقاله به هم می خورد؛مانندعقد بیع،اجاره،صلح،مزارعه،نکاح و غیره)بنابراین در عقد وکالت هر یک از موکل و وکیل هر زمان که بخواهد می تواند، آن را فسخ و برهم بزند.و به موجب مفاد مواد 678، 954 و683 ق.م با موت،جنون و سفه زمانی که رشد موثر باشد و هرگاه متعلق و مورد وکالت از بین برود یا موکل آن را انجام دهد یا مدت زمان نمایندگی وکیل در مورد وکالت منقضی شود؛ وکالت منفسخ و ازبین می رود.

مع الوصف،در پاره ای از موارد به خصوص در فروش اموال منقول و غیرمنقول این وکالتنامه ساده، کارساز طرفین نمی باشد و اهداف آنها را محقق نمی کند؛ چرا که هر یک از موکل و وکیل می تواند آن را بر هم بزند؛ لذا طرفین برای ایجاد یک رابطه مستقر و غیر قابل فسخ و غیر قابل عزل، به وکالت ویژه ای با عنوان وکالت بلاعزل روی می آورند.به نظر بنده می توان عقد وکالت را به دو قسم تقسیم کرد: 1- وکالت ساده 2-وکالت بلاعزل؛تعریف وکالت ساده قبلا بیان شد. اما وکالت بلاعزل،به طور کلی به وکالتی گفته می شود که موکل دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد.به تعبیر دیگر،وکالت ساده که عقدی جایز بود با بلاعزل شدن در حکم عقد لازم می شود و دیگر طرفین نمی توانند آن را فسخ و به هم  بزنند و علت اصلی مبادرات افراد به وکالت بلاعزل و در خواست آنها  از دفاتر اسناد رسمی به همین خاطر است؛ مثلا وقتی که شخصی یک واحد آپارتمان را از کسی می خرد؛ ولی به عللی نمی تواند آن را به صورت رسمی انتقال دهد؛ ناگزیر وکیل (در اینجا خریدار) از موکل (در اینجا فروشنده می باشد) در دفاتر اسناد رسمی وکالت بلاعزل فروش می گیرد؛ تا پس از رفع موانع و در فرصت مناسب بدون حضور و نیاز موکل نسبت به انتقال رسمی آن اقدام نماید و با اخذ این وکالت، موکل دیگر نمی تواند عقد وکالت را فسخ یا وکیل را عزل نماید. ضمنا وکالت بلاعزل فقط در بحث اموال کاربرد ندارد؛ بلکه در احوال شخصیه هم از اهمیت خاصی بر خوردار  می باشد؛ مثلا به موجب مفاد ماده 1133 ق.م حق طلاق با مرد می باشد؛ولی زن می تواند با اشتراط وکالت طلاق از طرف مرد در ضمن عقد نکاح، حق طلاق را داشته باشد و زوج(موکل) نمی تواند دیگر وکیل(زوجه) را عزل یا عقد وکالت را فسخ نماید.مگر اینکه عقد اصلی یعنی نکاح فسخ و ازبین برود و به تبع آن عقد وکالت هم ازبین برود.بنابراین افراد با وکالت بلاعزل می توانند به پاره ای از اهداف خود دست پیدا کنند.

 

موطن عقد وکالت بلاعزل در ذیل ماده 679 ق.م بیان شده است که مقرر می دارد:« موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد.».به موجب این ماده با اینکه عقد وکالت، جزء عقود جایز می باشد و موکل می تواند عقد را فسخ و وکیل را عزل نماید؛ ولی هرگاه عقد وکالت یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی مثل عقد بیع،صلح، نکاح وغیره شرط شود به تبع عقد اصلی که لازم بوده؛ آن هم لازم می شود و دیگر حق فسخ و عزل وکیل وجود ندارد.بنابراین اگر در خارج عقد لازمی منعقد گردد و ضمن آن عدم عزل وکیل یا عقد وکالت شرط شده باشد؛در این صورت عزل وکیل توسط موکل امکان ندارد.اما اینکه افراد باید حتما در خارج عقد لازمی واقع نمایند یا اینکه اقرار دارند ضمن عقدخارج لازمی بین آنان شرط بلاعزل بودن وکیل ازطرف موکل شده است برای وکالت بلاعزل کفایت می کند؛بین حقوقدانان اختلاف نظر است.که بررسی و تفصیل آن مجال مناسب می طلبد.    

وکالتنامه های بلاعزل که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به رشته تحریر در می آید با متن و نوشته های مختلفی در ضمن وکالت قابل شناخت می باشد؛ که لازم است جهت آگاهی شهروندان به بعضی از آنها اشاره نمایم:1- موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل را به مدت 50 سال(کمتر یا بیشتر)  از خود سلب و ساقط نمود.2- حسب الاظهار موکل ضمن عقد خارج و لازم که بین موکل و وکیل منعقد گردید موکل حق عزل وکیل را به مدت 60 سال(کمتر یا بیشتر)  از خود سلب و ساقط نمود.3- موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل را به طور کامل از خود سلب و ساقط نمود و غیره. این عبارات و امثال آن وقتی در متن عقد وکالت آمده باشد؛ دال بر وکالت بلاعزل می کند و دیگر موکل نمی تواند وکیل خود را عزل یا وکالت را فسخ نماید.

در پایان این نوشتار لازم است چند نکته در مورد وکالت بلاعزل که حایز اهمیت و قابل توجه می باشد؛ ذکر گردد:

نکته اول: وکالت بلاعزل اگرچه وکالت ساده نیست و جزء وکالت غیر قابل فسخ و پایدار به شمار می رود؛ ولی از لحاظ ماهیتی، عقدی جایز است و همانند وکالت ساده با فوت یا جنون طرفین منفسخ و ازبین می رود و دیگر ارزش عملی ندارد و باطل می شود و اگر این وکالت چندین بار هم تفویض شده باشد باز هم با این اسباب ازبین می رود.ولی اگر وکیل مالی را از موکل به موجب عقد بیع خریده باشد و از موکل(فروشنده) وکالت بلاعزل فروش گرفته باشد؛در این حال مثلا اگر موکل بمیرد هر چند وکالت بلاعزل باطل و ازبین می رود؛ولی به منزله اسقاط حق وکیل (یعنی خریدار) نیست و مالکیت آن پابرجا است؛ چرا که قبلا طبق عقد بیع مالک مال بوده است.و در این حال وراث موکل باید آن مال را به صورت رسمی به وکیل انتقال دهند.بنابراین لازم است که مردم بعد از گرفتن وکالت بلاعزل فروش در مورد املاک یا خودرو، در عرصه وقت اقدام به انتقال قطعی و رسمی در دفاتر اسناد رسمی بدون حضور موکل(فروشنده) اقدام کنند؛ چرا که با فوت مثلا موکل(فروشنده) دیگر آن وکالت ارزشی ندارد و باید وراث متوفی جهت انتقال و امضاء سند رسمی اقدام کنند که این فرآیند وقت گیر و دارای مشکلات عدیده ای می باشد.

نکته دوم:بعضی از افراد به صورت وکالتی از نوع بلاعزل معامله می کنند و بر این باورند که توسط آن به نامشان شده و مالکیت را بدست آورده اند؛در صورتی که این باور اشتباه و غلطی می باشد؛ چون وکالت بلاعزل صرفا به منزله آن است که وکیل نمایندگی از طرف موکل در انجام مورد وکالت دارد؛ و به منزله انتقال مورد وکالت نیست و هیچ کس نمی تواند با وکالت بلاعزل ادعای مالکیت کند مگر اینکه طبق عقودی مثل بیع یا صلح یا هبه به آن منتقل شده باشد. لذا افراد در خرید و فروش اموال خود باید حتما در قالب عقد بیع معامله انجام دهند و مالکیت خود را ایجاد نمایند؛ چرا که اگر کسی به صورت وکالتی معامله نماید بدون اینکه عقد بیع  تنظیم کرده باشند؛و آنگاه مثلا موکل بمیرد در این صورت همان طور که گفته شد وکالت از بین می رود و ظاهرا دیگر وکیل با این وکالت نمی تواند اثبات مالکیت کند و اثبات مالکیت آن مشکل می شود مگر اینکه وکیل با دلایل و مستنداتی مالکیت خود را اثبات نماید.

نکته سوم: در مورد وکالت بلاعزل یک سوال به ذهن می آید و آن اینکه آیا موکل در وکالت بلاعزل می تواند خودش مورد وکالت را انجام دهد؛یعنی اگر مورد وکالت فروش یک بابخانه باشد؛ موکل با اینکه حق عزل وکیل را از خود سلب کرده، می تواند خود اقدام به فروش نماید یا نه؟در جواب باید گفت که وکالت بلاعزل با انجام مورد وکالت دو مقوله مجزا و جداگانه است؛و انجام مورد وکالت در وکالت بلاعزل توسط خود موکل منع قانونی ندارد و موکل می تواند همان کاری را که به دیگری وکالت داده خودش آن را انجام دهد و در این صورت عقد وکالت منفسخ می شود.اما باید توجه داشت اگر موکل ضمن عقد خارج لازم انجام مورد وکالت را از خود سلب و ساقط کرده باشد در این صورت موکل هم حق عزل وکیل را ساقط نموده و هم حق انجام مورد وکالت را نخواهد داشت.همچنین اگر موکل مال منقول یا غیرمنقول خود را به وکیل در قالب عقد بیع فروخته باشد و آنگاه موکل به وکیل وکالت بلاعزل فروش داده باشد؛ در این صورت هم موکل حق انجام مورد وکالت را ندارد زیرا مالکیت از ید موکل خارج گردیده و انجام مورد وکالت توسط موکل به عنوان جرم و فروش مال غیر محسوب می شود.لذا شهروندان عزیز لازم است نسبت به اموال خود(اعم از ملک یا اتومبیل) یا اقدام به انتقال سند رسمی نمایند یا اگر به خاطر موانع و مشکلاتی نمی توانند انتقال رسمی دهند حتما قبل از تنظیم وکالت بلاعزل فروش، مبایع نامه (بیع عادی) تنظیم کنند و در فرصت مناسب توسط وکالت فروش بلاعزل بدون حضور موکل انتقال رسمی دهند.همچنین به سران دفاتر اسناد رسمی هم پیشنهاد می شود که در تنظیم وکالت بلاعزل فروش ملک یا اتومبیل که قبلا توسط موکل فروخته شده، شرط«موکل ضمن عقد خارج لازم مورد وکالت را از سلب و ساقط نمود» را قید نمایند.

نکته چهارم: با اینکه وکالت بلاعزل در بیشتر موارد اهداف طرفین قرارداد را تامین می کند و دارای پاره ای محاسن می باشد؛ ولی در برخی موارد دارای پیامدها و مشکلات اساسی می باشد و با امضاء یک وکالت نامه رسمی بلاعزل ناخواسته افراد تمام دارایی و اموال خود را ازدست می دهند.و این به خاطر عدم علم کافی و اطلاع لازم از وکالت بلاعزل می باشد؛بنابراین به شهروندان محترم توصیه می شود در دادن وکالت بلاعزل به فرد یا افراد دقت لازم را داشته باشند که در آینده دچار مشکل نشوند.چرا که بعضی از افراد از طریق همین وکالت اقدام به کلاهبرداری می نمایند.لذا اولا وکالت بلاعزل در امور جزئی داده شود نه کلی ثانیا در وکالت بلاعزل مورد وکالت توسط طرفین با دقت مطالعه و ملاحظه گردد و همان موردی باشد که طرفین، مد نظر دارند؛تقریر شده باشد.ثالثا این نوع وکالت در موارد خاص مثلا در  مورد مالی که به وکیل منتقل شده باشد؛اصولا داده شود.

ماخذ و منابع:1- تشکیل قرارداد ها و تعهدات،دکتر مهدی شهیدی.2- حقوق مدنی عقود معین ج 2،دکتر کاتوزیان 3-   قانون مدنی 4- وکالت بدون فسخ، دکتر سید مرتضی قاسم زاده، مجله دیدگاه های حقوقی  

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط jåglïñ †åñhååå در تاریخ 1392/08/12 و 23:42 دقیقه ارسال شده است

ملسییییییییییییییییییییییی
THNXشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک
پاسخ : شکلک
خوش آمدی ب وب خودت

این نظر توسط محمد اسلامیان در تاریخ 1392/08/12 و 12:17 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت استاد عزیز /
عااااااااالی بود
دستشما درد نکنه سپاسگذارمشکلکشکلکشکلک
پاسخ : شکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت همه کاربرانی که از این وبسایت دیدن می کنند . این وبسایت تهیه شده توسط دانشجویان رشته حقوق ورودی 90 دانشگاه ازاد اسلامی واحد دشتستان می باشد، لطفا نظرها ، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید/از همه کسانی که علاقه مند به همکاری با ما هستند دعوت به عمل می آید./باتشکر محمد اسلامیان ................................... از فرمایشات حکیمانه امیر مومنان و متقیان علی علیه السلام: نام خدا را بزرگ دار، و جز به حق سخنی بر زبان نیاور، مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به یاد بیاور و هرگز آرزوی مرگ مکن، جز آنکه بدانی از نجات‏یافتگانی! حق سنگین اما گواراست و باطل سبک و آسان اما کشنده! از سه کار نباید حیاکرد: خدمت به میهمان، از جا بر خاستن در برابر پدر و آموزگار و طلب حق گر چه اندک باشد! از گنجهاى بهشت نیكى كردن و پنهان نمودن كار[نیك] و صبر بر مصیبتها و نهان كردن گرفتاریها (یعنى عدم شكایت از آنها) است. از حوادث گذشته ی تاریخ برای آینده عبرت گیر که حوادث روزگار با هم همانند بوده و پایان دنیا به آغازش می‏پیوندد و همه‏ی آن رفتنی است. هر چه شنیدی بازگو مکن که نشانه‏ی دروغ‏گویی است و هر خبری را دروغ مپندار که نشانه‏ی نادانی است. از دوستی با بی‏خردان و خلافکاران بپرهیز، زیرا هر کس را از دوست وی می‏شناسند. در چیزی بیاندیش که یاری ات دهد! شرافت به خرد و ادب است نه به ثروت و مال! به افراد پایین‏تر از خودت توجه داشته باش که راه شکرگزاری تو در برتری است. سکوت، بوستان اندیشه است! آب دنياي حرام، همواره تيره و گل‏آلود است، منظره‏اي دلفريب و سرانجامي خطرناک دارد! روزه ی قلب بهتر از روزه زبان است، و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. کسی که عهد و پیمان خود را رعایت نکند به خداوند یقین ندارد! هیچ چیز مانند همت بلند انسان را بزرگ نکرد؛ چنان که چیزی مانند شهوت رانی او را به زمین نزد. خدا را خدا را در مورد يتيمان! نكند آنها گاهي سير و گاهي گرسنه بمانند، نكند آنها در حضور شما در اثر عدم رسيدگي از بين بروند! هر که از نردبان همت بلند، بالا رود جهانیان او را به دیده تعظیم بنگرند. پاداش مجاهد شهيد درراه خدا بزرگتر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي شود، عفيف پاكدامن فرشته اي از فرشته هاست! نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای بر شرافت خود گذارد. اى پسر آدم! اگر ديدى كه خداى سبحان، نعمتش را پى درپى به تو ارزانى مى دارد و تو نافرمانيش مى كنى، از كيفر او بترس! هيچكس چيزى را در دل نهان ننمود، مگر آنكه، در سخن نابجايى كه از دهانش مى پرد، يا در صفحات چهره اش، هويدا شود. چشم از سختى خوار و خاشاک و رنج‏ها فرو بند تا همواره خشنود باشى. آن کس که لباس حياء بپوشد، کسى عيب او را نبيند. شگفتا که حسودان از سلامتى خود غافل مانده‏اند! کسى را به پيکار دعوت نکن، اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذير، زيرا آغازگر پيکار تجاوزکار، و تجاوزکار شکست خورده است. به خدا سوگند اين دنياى شما که به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوکى که در دست بيمارى جذامى باشد، پست‏تر است. هر کس تن به سستى دهد، حقوق را پايمال کند، و هر کس سخن چين را پيروى کند دوستى را به نابودى کشاند. بخشش بيش از خويشاوندى محبّت آورد. خدا را از سست شدن اراده‏هاى قوى، گشوده شدن گره‏هاى دشوار، و درهم شکسته شدن تصميم‏ها، شناختم. حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است! خداوند سفیهان را به سبب ارتکاب معاصی و حکیمان را به علت ترک نهی از منکر لعنت کرد و از رحمت خود دور نمود. روز دادگرى بر ستمگر سخت تر است از روز ستم بر ستمديده! ......................................... ......................................... در محضر بهجت عارفان: ائمۀ اطهار (علیهم السلام) هم ترس از جهنّم داشتند و هم طمع به بهشت، ولی عبادت را برای خوف و طمع نمی کردند. اگر مسألۀ امام شناسی بالا رود، خداشناسی هم بالا می رود، زیرا چه آیتی بالاتر از امام (علیه السلام)؟! امام آیینه‌ای است که حقیقت تمام عالم را نشان می دهد. ائمه (علیهم السلام) از حال ما غافل نیستند، اگرچه ما از آن ها غافل باشیم! نجات برای کسی است که اهل بیت (علیهم السلام) را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند. از محبّت اهل بیت (علیهم السلام) نباید دست برداشت، همه چیز توی محبّت است، اگر چیزی داریم از محبّت است. اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم: بین حیات معصومین (علیهم السلام) و مماتشان، هیچ فرقی وجود ندارد! به هر اندازه از بیانات اهل بیت (علیهم السلام) دور باشیم، از خود ایشان دوریم! اگر درست به قرآن عمل می کردیم، با عمل خود دیگران را جذب می کردیم؛ زیرا مردم غالباً – به جز عدّۀ معدود – خواهان و طالب نور هستند. سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم! چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه‌ای یک مسجد دارد! ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. برخی از مقربین، از شوق لقای بهشت مرده‌اند؛ زیرا شنیدن آیات رحمت و نعمت و یا عذاب و نقمت، در انسان موحّد تکویناً اثر می‌گذارد... انسان چه قدر به مرگ نزدیک است و در عین حال، چه قدر آن را دور می پندار و از آن غافل است! هم جنسی و هم شکلی و اختلاط با کفّار، تسلط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر می سازد! هیچ کاری نیست که احتیاط در آن، پشیمانی در پی داشته باشد. خدا می داند همین عبادتهای ساده و مختصر اگر از اهلش صادر شود، چه اثرها دارد. فحش و توهینِ نااهل نباید ما را ناراحت کند و از راه و مقصد، سست و دل سرد نماید! بنده خیال می کنم فضیلت بُکاء [گریه] بر سیدالشهداء (علیه السلام) بالاتر از نماز شب باشد! خدا کند کند بفهمیم که خرابیم تا به فکر اصلاح و درمان برآئیم. انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حقّ است و یا باطل و پیرو آن.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سایت جدید چگونه است ؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 119
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 45
  • آی پی امروز : 135
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 191
  • باردید دیروز : 66
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 338
  • بازدید ماه : 298
  • بازدید سال : 1,842
  • بازدید کلی : 103,644
  • کدهای اختصاصی





    »» قوانين کيفري
    »
    قانون مجازات اسلامي
    »
    قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب
    »
    مجازات و دادرسي


    » جرايم کارکنان دولت و شهرداري ها و مامورين به خدمات


    » جنگلها و مراتع


    » زندان و عفو


    » متفرقه


    » محيط زيست ، صيد و شکار ، فضاي سبز


    » مطبوعات و رسانه ها


    » مقررات مختلفه


    » منابع و محيط زيست


    » مواد مخدر و قاچاق و داروهاي روانگردان


    » موسسات آموزشي ، امتحانات و آزمونها


    » هوايي ، دريايي و مرزي


    » پزشكي و بهداشتي


    » کار و تامين اجتماعي


    » گذرنامه ، ورود و اقامت اتباع بيگانه
    قوانين حقوقي
    » اراضي و املاک


    » قانون اساسي


    » قانون مدني


    » اصول تشکيلات دادگستري و مقررات مربوط به قضات


    » امور و حسبي و خانواده


    » اوقاف


    » بيمه


    » تجارت


    » ثبتي و اراضي


    » دادرسي و اجرا


    » راهنمايي و رانندگي


    » سازمان بازرسي کل کشور


    » شهرداري


    » فن آوري اطلاعات


    » قانون ديوان عدالت اداري


    » قوانين متفرقه


    » مسکن و اجاره


    » معادن


    » وکالت و کارشناسي


    » کار و تامين اجتماعي


    » قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت

    پشتيباني

    دیکشنری

    ابزار هدايت به بالاي صفحه

    پیج رنک

    تماس با ما

    کد حرکت متن دنبال موس دريافت کد حرکت متن


    استاد لقمان زاده

    استاد دریمی

    استاد شعبان زاده

    استاد سلیمانی

    استاد سیدباقر موسوی

    استاد گشتاسب

    استاد آهن جگر

    دکتر ناصر کاتوزيان

    دکتر ربيعا اسكيني

    دکتر حسن امامي

    دکتر سيد حسين صفايي

      دکتر رضا نوربها

    دکتر محمّد رضا ضيايي بيگدلي

    استاد ايرج گلدوزيان

    دکتر حسن دادبان

    دکتر سيد محمد هاشمي

    دکتر محمدجعفر جعفري لنگرودي

    دانلود نرم افزار حقوقي

    قوانين اساسي تمامي کشورها

    سايت حقوقي تقريحي

    وبلاگ روانشناسي

    حقوقدانان 90

    وبلاگ دانشجويان حقوق 90 دانشگاه شاهد تهران

    وبسایت صوت حقوق

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    جاي لوگوي شما دوستان ما