loading...
رشته حقوق دانشجویان دانشگاه دشتستان
محمد اسلامیان بازدید : 570 دوشنبه 25 شهریور 1392 نظرات (1)
چگونه مالی را وقف کنیم؟

وقف عام : وقفى است که مخصوص دسته و طبقه خاص نیست مانند وقف بر فقراء.

وقف خاص : وقفى است که مخصوص دسته‏اى خاص باشد مانند وقف بر اولاد شخص.

.شرایط مال موقوف و اقسام آن

مورد وقف یا عین موقوفه باید دارای چهار شرط باشد . . .

نویسنده محمد اسلامیان

                                

چگونه مالی را وقف کنیم؟


نویسنده محمد اسلامیان


از نظر حقوقی، حبس عین و تسبیل منافع آن را وقف می گویند. منظور از حبس کردن عین مال، نگاه‏داشتن عین مال از نقل و انتقال و همچنین از تصرفاتی است که موجب تلف عین گردد؛ زیرا مقصود از وقف، انتفاع همیشگی موقوف علیهم از مال موقوفه است و بدین جهت هم آن را وقف گفته‏اند. تسبیل منافع یعنى صرف کردن مال در جهتى که واقف تعیین کرده است


وقف

اقسام وقف

وقف عام : وقفى است که مخصوص دسته و طبقه خاص نیست مانند وقف بر فقراء.

وقف خاص : وقفى است که مخصوص دسته‏اى خاص باشد مانند وقف بر اولاد شخص.

شرایط مال موقوف و اقسام آن

مورد وقف یا عین موقوفه باید دارای چهار شرط باشد

عین باشد، نه دین یا منفعت

موقوفه باید عین مال باشد؛ خواه منقول یا غیرمنقول؛ چه مفروز باشد، چه مشاع

برای عین در قانون مدنی اقسام گوناگون وجود دارد: 1) عین معین:  مالی است که در عالم خارج، جدای از سایر اموال، مشخص و قابل اشاره باشد؛ مانند زمین. عین معین که گاهی عین شخصی و خارجی نیز نامیده می‏شود، ممکن است مفروز یا مشاع باشد. مفروز، عین معینی است که تمام آن متعلق به یک نفر باشد و مشاع، مالی است که چند نفر در شریک باشند و سهام شرکا را در عالم خارج نتوان تمییز داد. در مال مشاع، هر یک از اجزای عین موضوع حق تمام شرکا قرار گرفته است و هیچ یک از مالکان نمی‏تواند ادعا کند که جزء معین فقط به او تعلق دارد.  2) در حکم عین معین: هر گاه موضوع تعهد، مقدار معینی از مالی باشد که اجزای آن از هر حیث با هم برابر است، به اصطلاح قانون مدنی، آن موضوع در حکم عین خارجی است. وقف مالی جایز است که با بقای عین بتوان از آن منتفع شد؛ اعم از اینکه منقول باشد یا غیرمنقول؛ مشاع باشد یا مفروز.

وقف عین مرهونه و چیزی که تسلیم او امکان ندارد، مانند پرنده در هوا و ماهی در آب، اگرچه مالک آن باشد، حیوان گمشده صحیح نیست. مالی که قبض و اقباض آن ممکن نیست، وقف آن باطل است. مثل کسی که خانه‏ای را برای مدت دو سال اجاره کرده باشد و مستأجر بخواهد منافع دو ساله را که ملک اوست، وقف کند

نبا بقای عین بتوان از آن انتفاع برد

مورد حق انتفاع باید مالی باشد که استفاده از آن با بقای عین ممکن باشد. منظور از باقی ماندن عین با استیفای منافع، آن نیست که مال قابل استهلاک نباشد؛ مانند زمین، بلکه منظور آن است که با اولین استفاده معدوم نگردد و استفاده از آن منوط به مصرف کردن عین آن نباشد. وقف منفعت باطل است. زیرا منفعت قابل بقا نیست و استفاده از آن، نابود کردن آن است. همچنین وقف دین صحیح نیست. زیرا مال موقوف باید در خارج وجود داشته باشد تا به سبب عقد وقف، اصل آن مال حبس گردد و منفعتش آزاد گذارده شود.

حقوق

ملک واقف باشد، نه ملک دیگری

صحیح نبودن وقف در صورت عدم اجازه‏ی مالک، قطعی است. بنابراین وقف فضولی جایز خواهد بود و تنفیذ آن منوط به اجازه‏ی مالک است.

به قبض دادن آن ممکن باشد

وقف عین مرهونه و چیزی که تسلیم او امکان ندارد، مانند پرنده در هوا و ماهی در آب، اگرچه مالک آن باشد، حیوان گمشده صحیح نیست. مالی که قبض و اقباض آن ممکن نیست، وقف آن باطل است. مثل کسی که خانه‏ای را برای مدت دو سال اجاره کرده باشد و مستأجر بخواهد منافع دو ساله را که ملک اوست، وقف کند.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سایت بچه های برازجان در تاریخ 1392/06/26 و 16:06 دقیقه ارسال شده است

درود بر شما همشهری عزیز و گرامی

از اینکه ما رو مورد لطف خودتون قرار دادید سپاسگزارم.

اینو بدون تملق گویی میگم، مطالب وبتون حرف نداره و علاقه ای که به حوزه دارید نشون میده که در این راه موفق خواهی بود...

عنوان وبتون رو به مدت حداقل یکماه با بزرگترین سایز در ستون اصلی سایت بچه های برازجان قرار خواهم داد تا ادای دین کرده باشم...

در مورد تبلیغات هم باید بگم که اگه منظورتون تصویر بالای وبتون با عبارت "مکان تبلیغات شما" هست، باید به قسمت ویرایش قالب برید و آدرس عکس رو پیدا کنید و عکس مورد نظرتون رو متناسب با سایز تعریف شده برای همون قسمت (سایز تصویر فعلی) ابتدا آپلود و آدرس اون رو به جای آدرس تصویر کنونی جای گذاری کنید.

شاد و شلامت باشید

با احترام : مسعود برزیده
پاسخ : ممنون از آقای برزیده عزیز
از لطف شما سپاسگذارم


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت همه کاربرانی که از این وبسایت دیدن می کنند . این وبسایت تهیه شده توسط دانشجویان رشته حقوق ورودی 90 دانشگاه ازاد اسلامی واحد دشتستان می باشد، لطفا نظرها ، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید/از همه کسانی که علاقه مند به همکاری با ما هستند دعوت به عمل می آید./باتشکر محمد اسلامیان ................................... از فرمایشات حکیمانه امیر مومنان و متقیان علی علیه السلام: نام خدا را بزرگ دار، و جز به حق سخنی بر زبان نیاور، مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به یاد بیاور و هرگز آرزوی مرگ مکن، جز آنکه بدانی از نجات‏یافتگانی! حق سنگین اما گواراست و باطل سبک و آسان اما کشنده! از سه کار نباید حیاکرد: خدمت به میهمان، از جا بر خاستن در برابر پدر و آموزگار و طلب حق گر چه اندک باشد! از گنجهاى بهشت نیكى كردن و پنهان نمودن كار[نیك] و صبر بر مصیبتها و نهان كردن گرفتاریها (یعنى عدم شكایت از آنها) است. از حوادث گذشته ی تاریخ برای آینده عبرت گیر که حوادث روزگار با هم همانند بوده و پایان دنیا به آغازش می‏پیوندد و همه‏ی آن رفتنی است. هر چه شنیدی بازگو مکن که نشانه‏ی دروغ‏گویی است و هر خبری را دروغ مپندار که نشانه‏ی نادانی است. از دوستی با بی‏خردان و خلافکاران بپرهیز، زیرا هر کس را از دوست وی می‏شناسند. در چیزی بیاندیش که یاری ات دهد! شرافت به خرد و ادب است نه به ثروت و مال! به افراد پایین‏تر از خودت توجه داشته باش که راه شکرگزاری تو در برتری است. سکوت، بوستان اندیشه است! آب دنياي حرام، همواره تيره و گل‏آلود است، منظره‏اي دلفريب و سرانجامي خطرناک دارد! روزه ی قلب بهتر از روزه زبان است، و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. کسی که عهد و پیمان خود را رعایت نکند به خداوند یقین ندارد! هیچ چیز مانند همت بلند انسان را بزرگ نکرد؛ چنان که چیزی مانند شهوت رانی او را به زمین نزد. خدا را خدا را در مورد يتيمان! نكند آنها گاهي سير و گاهي گرسنه بمانند، نكند آنها در حضور شما در اثر عدم رسيدگي از بين بروند! هر که از نردبان همت بلند، بالا رود جهانیان او را به دیده تعظیم بنگرند. پاداش مجاهد شهيد درراه خدا بزرگتر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي شود، عفيف پاكدامن فرشته اي از فرشته هاست! نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای بر شرافت خود گذارد. اى پسر آدم! اگر ديدى كه خداى سبحان، نعمتش را پى درپى به تو ارزانى مى دارد و تو نافرمانيش مى كنى، از كيفر او بترس! هيچكس چيزى را در دل نهان ننمود، مگر آنكه، در سخن نابجايى كه از دهانش مى پرد، يا در صفحات چهره اش، هويدا شود. چشم از سختى خوار و خاشاک و رنج‏ها فرو بند تا همواره خشنود باشى. آن کس که لباس حياء بپوشد، کسى عيب او را نبيند. شگفتا که حسودان از سلامتى خود غافل مانده‏اند! کسى را به پيکار دعوت نکن، اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذير، زيرا آغازگر پيکار تجاوزکار، و تجاوزکار شکست خورده است. به خدا سوگند اين دنياى شما که به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوکى که در دست بيمارى جذامى باشد، پست‏تر است. هر کس تن به سستى دهد، حقوق را پايمال کند، و هر کس سخن چين را پيروى کند دوستى را به نابودى کشاند. بخشش بيش از خويشاوندى محبّت آورد. خدا را از سست شدن اراده‏هاى قوى، گشوده شدن گره‏هاى دشوار، و درهم شکسته شدن تصميم‏ها، شناختم. حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است! خداوند سفیهان را به سبب ارتکاب معاصی و حکیمان را به علت ترک نهی از منکر لعنت کرد و از رحمت خود دور نمود. روز دادگرى بر ستمگر سخت تر است از روز ستم بر ستمديده! ......................................... ......................................... در محضر بهجت عارفان: ائمۀ اطهار (علیهم السلام) هم ترس از جهنّم داشتند و هم طمع به بهشت، ولی عبادت را برای خوف و طمع نمی کردند. اگر مسألۀ امام شناسی بالا رود، خداشناسی هم بالا می رود، زیرا چه آیتی بالاتر از امام (علیه السلام)؟! امام آیینه‌ای است که حقیقت تمام عالم را نشان می دهد. ائمه (علیهم السلام) از حال ما غافل نیستند، اگرچه ما از آن ها غافل باشیم! نجات برای کسی است که اهل بیت (علیهم السلام) را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند. از محبّت اهل بیت (علیهم السلام) نباید دست برداشت، همه چیز توی محبّت است، اگر چیزی داریم از محبّت است. اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم: بین حیات معصومین (علیهم السلام) و مماتشان، هیچ فرقی وجود ندارد! به هر اندازه از بیانات اهل بیت (علیهم السلام) دور باشیم، از خود ایشان دوریم! اگر درست به قرآن عمل می کردیم، با عمل خود دیگران را جذب می کردیم؛ زیرا مردم غالباً – به جز عدّۀ معدود – خواهان و طالب نور هستند. سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم! چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه‌ای یک مسجد دارد! ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. برخی از مقربین، از شوق لقای بهشت مرده‌اند؛ زیرا شنیدن آیات رحمت و نعمت و یا عذاب و نقمت، در انسان موحّد تکویناً اثر می‌گذارد... انسان چه قدر به مرگ نزدیک است و در عین حال، چه قدر آن را دور می پندار و از آن غافل است! هم جنسی و هم شکلی و اختلاط با کفّار، تسلط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر می سازد! هیچ کاری نیست که احتیاط در آن، پشیمانی در پی داشته باشد. خدا می داند همین عبادتهای ساده و مختصر اگر از اهلش صادر شود، چه اثرها دارد. فحش و توهینِ نااهل نباید ما را ناراحت کند و از راه و مقصد، سست و دل سرد نماید! بنده خیال می کنم فضیلت بُکاء [گریه] بر سیدالشهداء (علیه السلام) بالاتر از نماز شب باشد! خدا کند کند بفهمیم که خرابیم تا به فکر اصلاح و درمان برآئیم. انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حقّ است و یا باطل و پیرو آن.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سایت جدید چگونه است ؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 119
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 45
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 117
  • باردید دیروز : 66
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 264
  • بازدید ماه : 224
  • بازدید سال : 1,768
  • بازدید کلی : 103,570
  • کدهای اختصاصی





    »» قوانين کيفري
    »
    قانون مجازات اسلامي
    »
    قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب
    »
    مجازات و دادرسي


    » جرايم کارکنان دولت و شهرداري ها و مامورين به خدمات


    » جنگلها و مراتع


    » زندان و عفو


    » متفرقه


    » محيط زيست ، صيد و شکار ، فضاي سبز


    » مطبوعات و رسانه ها


    » مقررات مختلفه


    » منابع و محيط زيست


    » مواد مخدر و قاچاق و داروهاي روانگردان


    » موسسات آموزشي ، امتحانات و آزمونها


    » هوايي ، دريايي و مرزي


    » پزشكي و بهداشتي


    » کار و تامين اجتماعي


    » گذرنامه ، ورود و اقامت اتباع بيگانه
    قوانين حقوقي
    » اراضي و املاک


    » قانون اساسي


    » قانون مدني


    » اصول تشکيلات دادگستري و مقررات مربوط به قضات


    » امور و حسبي و خانواده


    » اوقاف


    » بيمه


    » تجارت


    » ثبتي و اراضي


    » دادرسي و اجرا


    » راهنمايي و رانندگي


    » سازمان بازرسي کل کشور


    » شهرداري


    » فن آوري اطلاعات


    » قانون ديوان عدالت اداري


    » قوانين متفرقه


    » مسکن و اجاره


    » معادن


    » وکالت و کارشناسي


    » کار و تامين اجتماعي


    » قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت

    پشتيباني

    دیکشنری

    ابزار هدايت به بالاي صفحه

    پیج رنک

    تماس با ما

    کد حرکت متن دنبال موس دريافت کد حرکت متن


    استاد لقمان زاده

    استاد دریمی

    استاد شعبان زاده

    استاد سلیمانی

    استاد سیدباقر موسوی

    استاد گشتاسب

    استاد آهن جگر

    دکتر ناصر کاتوزيان

    دکتر ربيعا اسكيني

    دکتر حسن امامي

    دکتر سيد حسين صفايي

      دکتر رضا نوربها

    دکتر محمّد رضا ضيايي بيگدلي

    استاد ايرج گلدوزيان

    دکتر حسن دادبان

    دکتر سيد محمد هاشمي

    دکتر محمدجعفر جعفري لنگرودي

    دانلود نرم افزار حقوقي

    قوانين اساسي تمامي کشورها

    سايت حقوقي تقريحي

    وبلاگ روانشناسي

    حقوقدانان 90

    وبلاگ دانشجويان حقوق 90 دانشگاه شاهد تهران

    وبسایت صوت حقوق

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    جاي لوگوي شما دوستان ما