loading...
رشته حقوق دانشجویان دانشگاه دشتستان
محمد اسلامیان بازدید : 899 یکشنبه 24 شهریور 1392 نظرات (1)
چرا حکم مرتد فطری اعدام است ولی حکم مرتد ملی اعدام نیست؟

"ارتداد" كه از واژه "رد" گرفته شده، در لغت به معناي بازگشت است. در فرهنگ ديني، بازگشت به كفر ارتداد و ردّه ناميده مي‏شود.

1- فردی که در یک خانواده اسلامی متولد شده،خواه پدر او مسلمان باشد خواه مادر او یا هردو،هرگاه پس از بلوغ مرتد شود یعنی از دین خود وآیین خود برگردد و کفر بگوید،حتی اگر توبه کند پس از اثبات ارتداد او نزد قاضی کشته می شود و به چنین فردی مرتد فطری می گویند. . . . .

نویسنده و گردآورنده :محمد اسلامیان


                                                    دانلود مقاله
 چرا حکم مرتد فطری اعدام است ولی حکم مرتد ملی اعدام نیست ؟
مقاله ایی از محمد اسلامیان

پاسخ:

در ابتدا مناسب است به طور خلاصه به تعریف مرتد فطری و مرتد ملی و احکام مربوطه هر یک اشاره کنیم.

.ارتداد چيست؟
"ارتداد" كه از واژه "رد" گرفته شده، در لغت به معناي بازگشت است. در فرهنگ ديني، بازگشت به كفر ارتداد و ردّه ناميده مي‏شود.

1- فردی که در یک خانواده اسلامی متولد شده،خواه پدر او مسلمان باشد خواه مادر او یا هردو،هرگاه پس از بلوغ مرتد شود یعنی از دین خود وآیین خود برگردد و کفر بگوید،حتی اگر توبه کند پس از اثبات ارتداد او نزد قاضی کشته می شود و به چنین فردی مرتد فطری می گویند.

2- فردی که در خانواده مسلمان به شکلی که بیان شد،متولد نشده باشد ولی پس از بلوغ به دین اسلام بگروید و سپس به انکار آن برخیزد، چنین فردی را مرتد ملی گویند.مرتد ملی هرگاه پس از رفع شبه و اشکال(اگر اشکال و شبه ای داشته باشد) توبه نکند و بر اسلام برنگردد کشته می شود.

3- هرگاه زنی مرتد شود خواه بصورت فطری یا ملی،بازداشت می شود و قاضی مقدمات بازگشت او را به اسلام آماده می کند.

.از آنچه گفته شد روشن می شود که اولا حکم اعدام(اعدام در بحث ارتداد) تنها برای مرد مرتد است نه زن مرتد و ثانیا مرتد ملی نیز در صورت عدم توبه اعدام خواهد شد اما مرتد فطری بلا استثناء اعدام خواهد شد.

.حال اینکه چرا حکم مرتد ملی در مقایسه با مرتد فطری از نوعی تخفیف برخوردار است و در صورت توبه اعدام نمی شود به حکمت وفلسفه اصل حکم اعدام بر می گردد.

.توضیح آن که در تبیین فلسفه حکم اعدام مرتد گفته شده است که ارتداد خطری است که ریشه های حکومت اسلامی را سست و تهدید می کند.

.فرد مرتد می گوید تمام این تشکیلات و نظامات فردی واجتماعی مسلمانان که بر اساس یکتاپرستی وایمان به رسالت استوار است باطل و بی اساس وبلکه زیان بخش است و باید بجای این نظام،نظام دیگری جایگزین گردد بنابراین ارتداد یک فرد بصورت هسته یک فتنه در می آید و تحریکات و واکنش های او مایه جذب دشمنان وافراد ضعیف الایمان می شود وبه ایجاد شورش منجر می شود این است که اسلام برای ریشه کن ساختن چنین فتنه هایی دستور می دهد که بطور قاطع مرتد کشته شود تا نظام دین و حکومت اسلامی دستخوش چنین حوادث شومی نشود.

.با توجه به مطالب مذکور نکته تفاوت میان مرتد ملی وفطری گفته می شود:ضرر ارتداد فردی که اصالتا مسلمان بوده به مراتب بالاتر از فرد بیگانه ای است که غیرمسلمان بوده وسپس اسلام آورده.فرد اول که مسلمان است بخاطر داشتن ارتباطات قوی با مسلمانان تاثیرات منفی بیشتری بر خانواده های مسلمان خواهد گذاشت و بهتر خواهد توانست به ضد حکومت اسلام،قیام و فعالیت کند در حالی که اثر منفی در فرد مرتد ملی کمتر است.این است که مرتد ملی این فرصت را دارد که با توبه وبازگشت به آغوش اسلام،از مجازات اعدام معاف می شود.

.لازم به ذکر است که کشته نشدن زن مرتد به این خاطر است که زن گرچه یک انسان کامل است اما به جهت برخورداری از عواطف سرشار زودتر از مرد تحت تاثیر قرار می گیرد.به همین جهت در حکم ارتداد زنان تخفیف صورت گرفته است والبته به دلیل همین عواطف، برگشت زن به آیین اسلام نیز راحت تر و سریع تر از مرد خواهد بود.نکته دیگر در سبک تر بودن حکم ارتداد زن ،همان حمکت و فلسفه ی پیش گفته است. چرا که خطر زنان و ایجاد تحدید برای حکومت اسلامی به مراتب کمتر از خطریست که مردان میتوانند برای نظام و حکومت اسلامی ایجاد کنند.

..............................................................................................................................................................................

مورد آخر بحث افتراق بین مرتد ملی و مرتد فطری:

1)از حیث جنس اشخاص

فطری : توبه مرد قبول نیست و کشته میشود اما توبه زن قبول میشود و کشته نمی شود

ملی : چه مرد باشد و چه زن باشد توبه اش پذیرفته میشود وکشته نمیشود

2)از حیث تقسیم اموال

فطری:به محض حکم ارتداد اموال مرتد بین ورثه تقسیم می شود

ملی:به محض حکم ارتداد اموال تقسیم نمیشود وبا مرگ مرتد اموال بین ورثه تقسیم میشود

3)از حیث فوت مرتد

فوت فرد در ارتداد فطری،فوت حقیقی است اما در ارتداد ملی فوت حکمی است

4)از حیث عده نگه داشتن همسر

همسر مرتد در ارتداد فطری باید عده وفات نگه دارد اما در ارتداد ملی باید عده طلاق نگه دارد

5)از حیث تعریف

فطری:در زمان انعقاد نطفه یا تولد پدر یامادر یا هردو مسلمان باشند

ملی:هنگام تولد یا انعقاد نطفه یکی از والدین آن کافر باشد.بعداز بلوغ مسلمان شود و بعداز اسلام کافر شود

6)در ارتداد فطری به محض مرتدشدن زن از مرد جدا میشود(بدون صیغه طلاق)،اما در مرتد ملی زن در زوجیت مرد است

7)در ارتداد فطری زن نفقه نمی برد اما در ارتداد ملی زن از مرد نفقه می برد

 

.محمد اسلامیان ،  دانشجوی کارشناسی  رشته حقوق دانشگاه دشتستان .                                                          hoqouq90.ir          آدرس سایت

    Lawyer1371@yahoo.com     آدرس ایمیل

   

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینا در تاریخ 1392/06/24 و 15:17 دقیقه ارسال شده است

سلام محمد احسنت دستت درد نکنه واقعا عالی بود خیلی مفید وارزشمند بودشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک
پاسخ : قربونت داداش جان


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت همه کاربرانی که از این وبسایت دیدن می کنند . این وبسایت تهیه شده توسط دانشجویان رشته حقوق ورودی 90 دانشگاه ازاد اسلامی واحد دشتستان می باشد، لطفا نظرها ، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید/از همه کسانی که علاقه مند به همکاری با ما هستند دعوت به عمل می آید./باتشکر محمد اسلامیان ................................... از فرمایشات حکیمانه امیر مومنان و متقیان علی علیه السلام: نام خدا را بزرگ دار، و جز به حق سخنی بر زبان نیاور، مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به یاد بیاور و هرگز آرزوی مرگ مکن، جز آنکه بدانی از نجات‏یافتگانی! حق سنگین اما گواراست و باطل سبک و آسان اما کشنده! از سه کار نباید حیاکرد: خدمت به میهمان، از جا بر خاستن در برابر پدر و آموزگار و طلب حق گر چه اندک باشد! از گنجهاى بهشت نیكى كردن و پنهان نمودن كار[نیك] و صبر بر مصیبتها و نهان كردن گرفتاریها (یعنى عدم شكایت از آنها) است. از حوادث گذشته ی تاریخ برای آینده عبرت گیر که حوادث روزگار با هم همانند بوده و پایان دنیا به آغازش می‏پیوندد و همه‏ی آن رفتنی است. هر چه شنیدی بازگو مکن که نشانه‏ی دروغ‏گویی است و هر خبری را دروغ مپندار که نشانه‏ی نادانی است. از دوستی با بی‏خردان و خلافکاران بپرهیز، زیرا هر کس را از دوست وی می‏شناسند. در چیزی بیاندیش که یاری ات دهد! شرافت به خرد و ادب است نه به ثروت و مال! به افراد پایین‏تر از خودت توجه داشته باش که راه شکرگزاری تو در برتری است. سکوت، بوستان اندیشه است! آب دنياي حرام، همواره تيره و گل‏آلود است، منظره‏اي دلفريب و سرانجامي خطرناک دارد! روزه ی قلب بهتر از روزه زبان است، و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. کسی که عهد و پیمان خود را رعایت نکند به خداوند یقین ندارد! هیچ چیز مانند همت بلند انسان را بزرگ نکرد؛ چنان که چیزی مانند شهوت رانی او را به زمین نزد. خدا را خدا را در مورد يتيمان! نكند آنها گاهي سير و گاهي گرسنه بمانند، نكند آنها در حضور شما در اثر عدم رسيدگي از بين بروند! هر که از نردبان همت بلند، بالا رود جهانیان او را به دیده تعظیم بنگرند. پاداش مجاهد شهيد درراه خدا بزرگتر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي شود، عفيف پاكدامن فرشته اي از فرشته هاست! نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای بر شرافت خود گذارد. اى پسر آدم! اگر ديدى كه خداى سبحان، نعمتش را پى درپى به تو ارزانى مى دارد و تو نافرمانيش مى كنى، از كيفر او بترس! هيچكس چيزى را در دل نهان ننمود، مگر آنكه، در سخن نابجايى كه از دهانش مى پرد، يا در صفحات چهره اش، هويدا شود. چشم از سختى خوار و خاشاک و رنج‏ها فرو بند تا همواره خشنود باشى. آن کس که لباس حياء بپوشد، کسى عيب او را نبيند. شگفتا که حسودان از سلامتى خود غافل مانده‏اند! کسى را به پيکار دعوت نکن، اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذير، زيرا آغازگر پيکار تجاوزکار، و تجاوزکار شکست خورده است. به خدا سوگند اين دنياى شما که به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوکى که در دست بيمارى جذامى باشد، پست‏تر است. هر کس تن به سستى دهد، حقوق را پايمال کند، و هر کس سخن چين را پيروى کند دوستى را به نابودى کشاند. بخشش بيش از خويشاوندى محبّت آورد. خدا را از سست شدن اراده‏هاى قوى، گشوده شدن گره‏هاى دشوار، و درهم شکسته شدن تصميم‏ها، شناختم. حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است! خداوند سفیهان را به سبب ارتکاب معاصی و حکیمان را به علت ترک نهی از منکر لعنت کرد و از رحمت خود دور نمود. روز دادگرى بر ستمگر سخت تر است از روز ستم بر ستمديده! ......................................... ......................................... در محضر بهجت عارفان: ائمۀ اطهار (علیهم السلام) هم ترس از جهنّم داشتند و هم طمع به بهشت، ولی عبادت را برای خوف و طمع نمی کردند. اگر مسألۀ امام شناسی بالا رود، خداشناسی هم بالا می رود، زیرا چه آیتی بالاتر از امام (علیه السلام)؟! امام آیینه‌ای است که حقیقت تمام عالم را نشان می دهد. ائمه (علیهم السلام) از حال ما غافل نیستند، اگرچه ما از آن ها غافل باشیم! نجات برای کسی است که اهل بیت (علیهم السلام) را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند. از محبّت اهل بیت (علیهم السلام) نباید دست برداشت، همه چیز توی محبّت است، اگر چیزی داریم از محبّت است. اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم: بین حیات معصومین (علیهم السلام) و مماتشان، هیچ فرقی وجود ندارد! به هر اندازه از بیانات اهل بیت (علیهم السلام) دور باشیم، از خود ایشان دوریم! اگر درست به قرآن عمل می کردیم، با عمل خود دیگران را جذب می کردیم؛ زیرا مردم غالباً – به جز عدّۀ معدود – خواهان و طالب نور هستند. سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم! چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه‌ای یک مسجد دارد! ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. برخی از مقربین، از شوق لقای بهشت مرده‌اند؛ زیرا شنیدن آیات رحمت و نعمت و یا عذاب و نقمت، در انسان موحّد تکویناً اثر می‌گذارد... انسان چه قدر به مرگ نزدیک است و در عین حال، چه قدر آن را دور می پندار و از آن غافل است! هم جنسی و هم شکلی و اختلاط با کفّار، تسلط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر می سازد! هیچ کاری نیست که احتیاط در آن، پشیمانی در پی داشته باشد. خدا می داند همین عبادتهای ساده و مختصر اگر از اهلش صادر شود، چه اثرها دارد. فحش و توهینِ نااهل نباید ما را ناراحت کند و از راه و مقصد، سست و دل سرد نماید! بنده خیال می کنم فضیلت بُکاء [گریه] بر سیدالشهداء (علیه السلام) بالاتر از نماز شب باشد! خدا کند کند بفهمیم که خرابیم تا به فکر اصلاح و درمان برآئیم. انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حقّ است و یا باطل و پیرو آن.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سایت جدید چگونه است ؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 119
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 45
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 157
  • باردید دیروز : 66
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 304
  • بازدید ماه : 264
  • بازدید سال : 1,808
  • بازدید کلی : 103,610
  • کدهای اختصاصی





    »» قوانين کيفري
    »
    قانون مجازات اسلامي
    »
    قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب
    »
    مجازات و دادرسي


    » جرايم کارکنان دولت و شهرداري ها و مامورين به خدمات


    » جنگلها و مراتع


    » زندان و عفو


    » متفرقه


    » محيط زيست ، صيد و شکار ، فضاي سبز


    » مطبوعات و رسانه ها


    » مقررات مختلفه


    » منابع و محيط زيست


    » مواد مخدر و قاچاق و داروهاي روانگردان


    » موسسات آموزشي ، امتحانات و آزمونها


    » هوايي ، دريايي و مرزي


    » پزشكي و بهداشتي


    » کار و تامين اجتماعي


    » گذرنامه ، ورود و اقامت اتباع بيگانه
    قوانين حقوقي
    » اراضي و املاک


    » قانون اساسي


    » قانون مدني


    » اصول تشکيلات دادگستري و مقررات مربوط به قضات


    » امور و حسبي و خانواده


    » اوقاف


    » بيمه


    » تجارت


    » ثبتي و اراضي


    » دادرسي و اجرا


    » راهنمايي و رانندگي


    » سازمان بازرسي کل کشور


    » شهرداري


    » فن آوري اطلاعات


    » قانون ديوان عدالت اداري


    » قوانين متفرقه


    » مسکن و اجاره


    » معادن


    » وکالت و کارشناسي


    » کار و تامين اجتماعي


    » قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت

    پشتيباني

    دیکشنری

    ابزار هدايت به بالاي صفحه

    پیج رنک

    تماس با ما

    کد حرکت متن دنبال موس دريافت کد حرکت متن


    استاد لقمان زاده

    استاد دریمی

    استاد شعبان زاده

    استاد سلیمانی

    استاد سیدباقر موسوی

    استاد گشتاسب

    استاد آهن جگر

    دکتر ناصر کاتوزيان

    دکتر ربيعا اسكيني

    دکتر حسن امامي

    دکتر سيد حسين صفايي

      دکتر رضا نوربها

    دکتر محمّد رضا ضيايي بيگدلي

    استاد ايرج گلدوزيان

    دکتر حسن دادبان

    دکتر سيد محمد هاشمي

    دکتر محمدجعفر جعفري لنگرودي

    دانلود نرم افزار حقوقي

    قوانين اساسي تمامي کشورها

    سايت حقوقي تقريحي

    وبلاگ روانشناسي

    حقوقدانان 90

    وبلاگ دانشجويان حقوق 90 دانشگاه شاهد تهران

    وبسایت صوت حقوق

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    ????? ????? ????

    جاي لوگوي شما دوستان ما